IWD2024: GIANT STEPS- Matylda Gerber

🟩ARTICLE ÉGALEMENT PUBLIÉ EN FRANÇAIS

🟩ARTICLE ALSO PUBLISHED IN ENGLISH

🟩ARTIKEL OOK GEPUBLICEERD IN HET NEDERLANDS

🟩ARTIKEL AUCH AUF DEUTSCH VERÖFFENTLICHT

🟩ARTÍCULO PUBLICADO TAMBIÉN EN ESPAÑOL

🟩ARTICOLO PUBBLICATO ANCHE IN ITALIANO

#IWD2024: STRONA GŁÓWNA

Matylda Gerbersaksofonistka, kompozytorka, członkini zespołów Ślina i sneaky jesus. Współorganizatorka Wrocławskiej Orkiestry Improwizowanej. Laureatka nagród magazynu Jazz Forum oraz Stowarzyszenia Jazzowego Melomani. Naukowczyni.

Kiedy wpiszecie w wyszukiwarkę nazwisko Matyldy Gerber zostaniecie zaskoczeni dość różnorodnymi tematycznie wynikami. Zaskoczenie będzie tym większe kiedy okaże się, że wszystkie dotyczą tej samej osoby.

Zaczniemy więc przedstawienie naszej bohaterki od kwestii nie muzycznych. Matylda Gerber ukończyła studia magisterskie z zakresu finansów i psychologii, a następnie uzyskała tytuł doktora nauk społecznych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie, jednej z najbardziej prestiżowych polskich uczelni wyższych. Obszarem jej zainteresowań jest intuicja i jej rola w podejmowaniu decyzji. To dość nieoczywisty temat badań naukowych, na świecie wykorzystywany jednak w wielu dziedzinach. Matylda Gerber w trakcie swojej kariery zawodowej uczestniczyła między innymi w badaniach dotyczących pracy analityków wydziału kryminalnego policji, lekarzy, przedsiębiorców oraz inwestorów giełdowych. Podsumowaniem dotychczasowej aktywności na tym polu, jest książka „Intuicja. Przewodnik dla lubiących rozkminiać bez bólu”.

I w tym miejscu możemy zadać sobie pytanie po co jeszcze muzyka, komuś kto odnosi tak duże sukcesy w innej dziedzinie? „Nigdy nie chodziłam do szkoły muzycznej, ale od dzieciństwa miałam lekcje gry na pianinie. Brałam nawet lekcje kompozycji. Saksofon pojawił się natomiast dopiero kiedy miałam 18 lat”. Jednak pomimo zaangażowania się z czasem w działalność zespołową, muzyka pozostawała przez długi czas na drugim planie. Przełom nastąpił podczas naukowego pobytu w Londynie, który w artystycznej warstwie przyniósł  eksplorację  tamtejszej bogatej sceny muzycznej, udział w jam sessions, nawiązanie kontaktu i współpracy sceniczna z  Sarathy’m Korwarem.  „W pewnym momencie stwierdziłam że mam tak dużo pozytywnych reakcji na moje granie, że nie mogę przejść nad tym do porządku dziennego. Po powrocie do Polski uznałam, że chcę to rozwijać, stałam się bardziej świadoma tego głodu muzycznego jaki we mnie tkwił” Znaczącym bodźcem stało się zaproszenie do udziału w koncercie na otwarcie wrocławskiego festiwalu Jazztopad.

Dziś, główną muzyczną aktywność prowadzi w dwóch zespołach: Ślina i sneaky jesus.  Improwizujący kwartet Ślina, poza własną działalnością nagrywa i występuję również z Mikołajem Trzaską, ikoniczną postacią polskiej i europejskiej sceny improwizowanej. Cała historia tej współpracy rozpoczęła się od poszukiwania przez Matyldę możliwości kupienia saksofonu barytonowego. Używanego, gdyż taki ma lepsze brzmienie. Nie jest to zadanie łatwe, a do zakupu ustawia się zwykle kolejka chętnych. Nie inaczej było w przypadku sprzedaży instrumentu przez Mikołaja Trzaskę w roku 2018. Jednak osobista rozmowa i swego rodzaju „przesłuchanie” sprawiły, że baryton trafił do Matyldy. „Wcześniej testowałam inne saksofony , ale nie podobało mi się ich brzmienie. Tu od razu poczułam, że to jest to czego szukałam. I cały czas cieszy mnie to brzmienie”.  Trzaska był ciekaw jak potoczą się losy instrumentu. Muzyka Śliny spodobała mu się tak bardzo, że zaproponował zespołowi pomoc w wydaniu  płyty. Wkrótce pojawiła się możliwość wspólnych koncertów oraz propozycja wspólnych nagrań. W roku 2024 spodziewać się możemy przynajmniej jednego wydawnictwa pod szyldem Ślina Trzaska, bowiem na opracowanie czeka kilka godzin nagranego już materiału.

Mikołaj Trzaska: Przy pierwszym spotkaniu z Matyldą zaskoczyło mnie to , że wzięła instrument i od razu zaczęła na nim grać bardzo głośno, otwartym, silnym dźwiękiem. Mamy ze sobą trochę wspólnego:  w tym sensie  że Matylda – podobnie jak ja – zajęła się grą na saksofonie w dosyć dojrzałym wieku i zaczęła go odkrywać już dorosłym umysłem. I jestem zachwycony tym jak się rozwija,  jak coraz ciekawiej i coraz lepiej gra. Oczywiście cały czas szuka swojego języka, rozwija go.  Ale ma świadomość tego działania. 

Potrafi odkrywać nowe rzeczy podczas koncertu, w trakcie procesu twórczego. Nie boi się saksofonu.  Gra i na tenorze i na alcie i na barytonie.  Wie  o czym opowiada przez muzykę i dlaczego opowiada to w ten konkretny sposób. A w jej przypadku czuje się, że poprzez muzykę opowiada o sobie.  Potrafi grać, ale potrafi też słuchać tego co dzieje się wokół niej na scenie. W każdym z zespołów używa swoich sposobów wyrazu w inny sposób.

Ma dar znajdowania prostych melodii i nadbudowywania ich. Ale z drugiej strony posiada także cierpliwość, umiejętność pozostania przy tym pierwszym dźwięku jaki się pojawi. U niej znajdziemy zarówno drapieżność jak i delikatność, pojawiające się coraz w głębszym wymiarze. A ich siłą jest szczerość tego przekazu.

Ślina w social mediach: Instagram / Facebook

Ślina nastawia się na improwizację. Ale Matylda potrzebowała także innych wyzwań. Stąd dołączenie do sneaky jesus.  Rozbicie aktywności na dwa zespoły jest świadomą i przemyślaną decyzją. „Zawsze uważałam, że fajnym rozwiązaniem byłaby współpraca z  zespołem gdzie będę mogła komponować. Zagraliśmy razem na jam sessions i okazało się, że fajnie się rozumiemy”.  Działania obu grup świetnie się więc uzupełniają. „Te dwa zespoły są dla mnie komplementarne”.

Sneaky jesus ma już w swojej dyskografii dwa albumy [RECENZJA], oba wydane przez londyńską wytwórnię Shapes of Rhythm. Zespół zdumiewa i zachwyca lekkością i swobodą z jaką porusza się pomiędzy konwencjami i stylami. To muzyka tchnąca świeżością. Porywająca jest różnorodność muzycznej narracji, płynność przechodzenia od delikatności ku szaleństwu, od melodyjności do ciężkich i hałaśliwych rytmów.  

sneaky jesus w social mediach: Instagram / Facebook

Muzyczne aktywności Matyldy Gerber uzupełnia jeszcze Wrocławska Orkiestra Improwizowana – platforma zrzeszająca artystów reprezentujących różne gatunki muzyczne, których łączy zainteresowanie muzyką improwizowaną.  Orkiestra spotyka się regularnie na próbach, organizuje cykliczne koncerty podczas których występują zespołu w losowo zorganizowanych składach. Orkiestra koncertuje również pod własnym szyldem w pełnym, kilkunastoosobowym składzie. Podczas festiwalu Jazztopad w roku 2023 Matylda prowadziła również dziecięco-młodzieżowy zespół jazzowy, przygotowując jego występ. Ważnym doświadczeniem Artystki było również uczestniczenie w dwóch sesjach International Jazz Platform – warsztatach w Łodzi oraz w Oslo.

Wszystko to docenione zostało przez jazzowe środowisko dwoma znaczącymi, prestiżowymi nagrodami przyznanymi Matyldzie Gerber w roku 2023. W ankiecie krytyków magazynu Jazz Forum zwyciężyła w kategorii Nowa Nadzieja, tym samym tytułem uhonorowana została podczas Gali Stowarzyszenia Jazzowego Melomani.

Krzysztof Komorek – Donos kulturalny

Ten artykuł opublikowany został jednocześnie w następujących europejskich magazynach, jako element akcji prezentującej utalentowane Artystki świata jazzu i bluesa: Citizen Jazz (Francja), JazzMania (Belgia), Jazz’halo (Belgia), London Jazz News (Wlk. Brytania), Jazz-Fun (Niemcy), Giornale della musica (Włochy), In&Out Jazz (Hiszpania) i Donos Kulturalny (Polska).

Foto: OBRAZOWO

Dodaj komentarz